tisdag 17 september 2013

Vecka 38. Med hjälp av bilspråket minns vi.

Vilka djur känner eleverna till och vilka djur har de mött i skogen?

Alla i gruppen berättar om olika djur de har mött i naturen. Har får jag som pedagog en uppfattning om vilka djur eleverna känner till. Myra, rådjur, älg, räv, igelkott, och ekorre, var några djur som eleverna nämnde vid flera tillfällen under diskussionen.

Med hjälp av bildspråket studerar vi hur en spindel ser ut.

Eleverna fick ett svart papper och en vit krita och nu fick eleverna rita en spindel ur minnet.
Eleverna samtalar om hur många ben en spindel har och att det finns spindlar som har olika många ögon. Eleverna får sedan jämföra sin tecknade bild mot några foton på olika spindelarter.

 Här ser vi två teckningar ritat av en elev i årskurs 1.

På den första bilden har eleven ritat en spindel ur minnet. På den andra bilden har eleven ritat av ett foto av en hoppspindel. Eleven har nu jämfört sina två bilder och upptäckt att hoppspindel har två kroppsdelar och fyra ögon och att bena har flera leder. 

Eleverna börjar nu samtala om hur spindeln gör nät och var den bor på natten.
Nästa vecka går vi ut på småkrypssafari för att studera djuren på nära håll.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar